Дизайнът във филмите в всичко, което зрителят възприема и оценява като качество на продукцията. Истината е, че не толкова специалните ефекти, особено ако тя не е екшън или фантастика, а обстановката, облеклото и цялостния изглед на актьорите прави впечатление. Именно по тези критерии, ние, любителите на киното, оценяваме дали лентата е нискобюджетна или в нея са вложени много пари и старание и си струва да се гледа.
Първото, което фиксираме, винаги е обстановката. На заден план или на фокус, подредбата на декорите създава определен ефект. Трябва да отговаря и даже да превъзхожда очакванията на аудиторията. Ако филмът е приказка – всичко трябва да е вълшебно – да има красиви замъци, градини, тераси, мистериозни гори, в които зрителят да поиска да види и да се загуби. Те не само да изглеждат реалистично, но и приканващо. Ако е фантастика – дизайнерите е нужно да дадат воля на въображението си и да покажат невижданото до сега. Ако пък е ужас, героите обикновено са заобиколени от смразяваща кръвта обстановка.
Облеклата са водещи. Особено във филми със супергерои, фентъзи, ретро или приказки, акцентът винаги е външния вид на главния актьор. Той трябва да изглежда забележителен, олицетворяващ самата история, да предизвиква естествено харесване и дори възхита у зрителя. Облеклото дава допълнителна информация за характера, социалното положение, морала и спецификите на личността му. Цветове, елементи… изобщо всеки малък детайл да е изпипан до съвършенство, за да предаде усещане за действителност.
Работата на филмовите дизайнери е една от най-трудните. Да създаваш видимата част от един проект винаги носи по-голяма отговорност от това да стоиш зад кадър. Все пак казват “по вида посрещат”, което важи категорично в този случай.
Слагам един забележителен трейлър на позната продукция, който може да се нарече и образец на изкуството да твориш дизайн за киното.